زندگی در چین (هر آنچه که باید بدانید)

چین در یک نگاه

بدون تردید برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند محیط زندگی، فرهنگ، هزینه زندگی، اقتصاد و مکان های دیدنی و تفریحی کشور مقصد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه در سال های اخیر تحصیل در چین در بین بسیاری از دانشجویان محبوب شده است تصمیم گرفتیم تا پیرامون زندگی در چین و مسائل مربوط به آن مطالبی را خدمت شما ارائه کنیم.

جمهوری خلق چین، کشوری در جنوب شرق آسیا و پایتحت آن شهر پکن است. پس از پکن، شهر شانگهای و شهر تیانجین پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور هستند. چین را چهارمین سرزمین وسیع دنیا می‌دانند که چشم‌اندازهای طبیعی‌اش از استپ‌های ناحیۀ خشک شمالی در نزدیکی مغولستان و سیبری تا جنگل‌های گرمسیری در مناطق جنوبی و رشته‌‌کوه‌های سربه‌فلک کشیدۀ هیمالیا و نواحی ساحلی دریای چین گسترده شده است.

مزایای زندگی در چین

چین از کهن‌ترین سرزمین‌هاست و تاریخی پرماجرا را پشت سر گذاشته است. این سرزمین نام خود را از چین شی هوانگ، نخستین پادشاه دودمان چه‌این، گرفته است که در حدود سال 220 پیش از میلاد (هم‌زمان با دورۀ سلوکی در ایران) بر آن فرمانروایی می‌کردند. سلسله‌های پادشاهی، یکی پس از دیگری بر این سرزمین حکمروایی کردند تا اینکه در سال 1911م با تشکیل جمهوری، تغییر حکومت داد و کوشید به سمت پیشرفت گام بردارد.

سرزمین چین در بیشتر تاریخش، همسایۀ سرزمین‌ ایران بوده و با سلسله‌های پادشاهی ایران روابط دوستانه‌ای داشته است. مراوده‌های تاریخی، هنری و صنعتی بسیاری در طول تاریخ بین این دوکشور  انجام می‌شده است و نیاکان ما ساخت کاغذ، ابریشم‌بافی، استفاده از باروت، چینی‌سازی را از آن‌ها آموخته و فنونی چند را به چینیان آموزش داده‌اند. این مراودات در عرصۀ فرهنگی هم بسیار پررنگ بوده است تا آنجا که هفت قرن پیش از این، هم‌عصر با سعدی، ملوانان چینی شعر او را به فارسی در آن سرزمین می‌خوانده‌اند.

به‌نظر می‌رسد با این پیشینۀ تاریخی مشترک، زندگی در چین برای ایرانیان چندان سخت نباشد، به‌ویژه که چین توانسته است در قرن بیستم بیشترِ مشکلات فرهنگی و اقتصادی خود را حل کند و پس از اجرای اطلاحات اقتصادی، به دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر مبنای تولید ناخالص ملی تبدیل شود. این کشور که بیشتر صاحب‌نظران آن را ابرقدرت نوین دنیا می‌دانند بر پایۀ نیروی عظیم کاری‌اش توانسته است گام‌های بزرگی در زمینۀ صنعتی‌شدن بردارد.

ویدئو از برخی شهرهای چین

شهر شانگهای

شهر دالیان

شهر پکن

شرایط زندگی در چین

آب و هوای چین

چین منطقه بسیار وسیعی را شامل می‌شود و توپوگرافی بسیار پیچیده‌ای دارد؛ به همین دلیل نیز آب و هوا از منطقه‌ای به منطقه دیگر تفاوت می‌کند. بخش جنوب شرقی در زیر کوه‌های نانلینگ، در تمام سال بسیار گرم و مرطوب می‌باشد. یانگتزه مرکزی و گودی‌های رودخانه هوآیهه مناطقی ۴ فصل با زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم می‌باشند و در این مناطق، در تمام طول سال بارندگی وجود دارد. مناطق شمالی که آب و هوای خشک دارند، تابستان‌هایشان آفتابی و کوتاه بوده و زمستان‌هایش طولانی و بسیار سرد می‌باشد (از دسامبر تا مارس)؛ تا جایی که دمای هوا در پکن تا ۲۰ درجه زیر صفر درجه سانتی‌گراد (منفی ۴ درجه فارنهایت) می‌رسد. مناطق ساحلی نیز شرجی هستند و در تابستان، طوفان‌های تایفونی را در این مناطق داریم.

مزایای زندگی در چین

از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی چین طبیعت چهارفصل و زیبای آن است. ایرانیانی که قصد دارند در این کشور زندگی کنند، می‌توانند با توجه به شباهت‌های آب‌وهوایی دو کشور، با آب‌وهوای چین سازگار شوند. دانشجویان یا دیگر افرادی که می‌خواهند چین را برای زندگی انتخاب کنند، به‌راحتی می‌توانند منطقه‌ای را انتخاب کنند که با شرایط اقلیمی سرزمینشان مشابه باشد. تابستان‌ها در شهرهای شمالی چین، به‌شدت گرم و زمستان‌ها بسیار سرد هستند اما شهرهای جنوبی آب‌وهوای معتدل و مرطوب‌تری دارند.

اقتصاد چین

اقتصاد چین را می‌توان با بهترین صفات توصیف نمود. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۰۳۵۵ میلیارد دلار تخمین زده شد که این کشور را دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می‌کند.

تولید ناخالص داخلی این کشور از پایان دوره مائویست (آغاز اقتصاد لیبرالی) تاکنون، ده برابر شده است. با وجود اینکه میزان رشد سرسام‌آور اقتصاد چین هم‌اکنون کاهش یافته و به حدود ۷.۳ درصد در سال رسیده است، اما همچنان به عنوان سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد جهان شناخته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، چین ایالات متحده را پشت سر خواهد گذاشت.

اقتصاد چین هم‌اکنون از نظر بخش تولید سالانه، پرچم‌دار اقتصادهای جهان می‌باشد. هیچ تعجبی ندارد اگر بگوییم که این کشور از نظر دادوستد و صادرات برترین کشور جهان می‌باشد.

در آخر نیز باید به نیروی کار عظیم این کشور اشاره کنیم که از این نظر نیز چین در رده نخست کشورهای جهان قرار میگیرد. این کشور حدود ۸۰۰ میلیون نیروی کار دارد.

دین، زبان و فرهنگ مردم چین

قوم غالب در چین، (با اکثریت 91درصدی) هان‌ها و پس از آن‌ها، اقوام ژانگ، منچو، اویغور و … پرجمعیت‌ترین اقلیت‌های قومی پرجمعیت‌ترین کشور دنیا هستند. مردمان این سرزمین، در طول تاریخ بیشتر پیرو مکتب‌های کنفوسیوس، بودا و تائو بوده‌اند.

بسیاری از چینی‌ها خود را مذهبی نمی‌دانند یا نمی‌توانند مشخص کنند پیرو چه مذهبی هستند. ‌آن‌ها به نیروهای فراطبیعیِ مسلط بر سرنوشت انسان اعتقاد دارند و بنا بر باورشان، با پیشکش قربانی به پیشگاه خدایان و ارواح گذشتگان می‌توان سرنوشت را تغییر داد. به جز این‌گونه مذاهب اولیه که ریشه در باورهای سنتی و فرهنگی چین دارند، دین‌های مسیحیت و اسلام هم تا حدودی در این کشور رواج دارد.

در چین به زبان‌های مختلفی صحبت می‌شود که شمار آن را تا 229 زبان هم رسانده‌اند اما زبان اصلی و رسمی، که در سراسر کشور به‌کار می‌رود، ماندارین است. افراد غیرچینی که می‌خواهند در این سرزمین زندگی کنند در شهرهای بزرگ می‌توانند به‌راحتی از زبان انگلیسی استفاده کنند اما بسیاری از رانندگان و مردم عادی، به‌ویژه در روستاها یا شهرهای کوچک به‌هیچ‌وجه زبان خارجی نمی‌دانند.

سطح زندگی مردم چین

هرچند چینی‌ها فرهنگ و تمدن کهنی دارند و مردمانی خون‌گرم و مهمان نوازند، اما مشکل تسلط نداشتن به زبان بومی، می‌تواند مسئله‌‌ای جدی برای زندگی در این سرزمین به‌شمار رود ولی تعیین‌کننده‌تر از این مسئله، هزینه‌های زندگی در این کشور است. در فرهنگ چینی مراسم و جشن‌های مختلفی با ریشه‌های تاریخی و فرهنگی دیده می‌شود. آداب و رسوم استان‌های چین هم، گوناگونی و تنوع چشمگیری دارد. با زندگی در چین می‌توانید با ادبیات، موسیقی، هنرهای رزمی و آشپزی ویژۀ این سرزمین آشنا شوید.

چینی‌ها بسیار خونگرم هستند و به‌راحتی به‌سمت شما می‌آیند و با شما ارتباط برقرار می‌کنند. هرچند بیشتر آن‌ها انگلیسی را خوب بلد نیستند و نمی‌توانند با شما صحبت کنند ولی همۀ سعی خود را می‌کنند تا هر کاری از دستشان بر می‌آید برایتان انجام دهند. تصوری که به‌ویژه در جوامع غربی دربارۀ فقر مطلق، آلودگی، مافیا یا مشکلات سیاسی در جامعۀ چین وجود دارد، چندان بر واقعیت منطبق نیست.

فرهنگ غذایی مردم چین

غذا و خرده‌فرهنگ‌های مربوط به آن بخش مهمی از فرهنگ مردم چین هستند. در این سرزمین تنوع غذایی بی‌نظیری مشاهده می‌شود و سبک غذایی از استانی به استان دیگر متفاوت است. غذا در کشور چین، اهمیتی بیش از یک وعدۀ غذایی صِرف می‌یابد و راهی‌ است برای ارتباط با دیگران. هر کسی کاسۀ کوچکی به دست می‌گیرد و از ظرف بزرگ برنجی  که در مرکز میز غذا گذاشته شده است، کمی می‌خورند.

طعم و رنگ غذاهای چینی شاخص و شناخته‌شده است. اصلی‌ترین غذای آن‌ها برنج، توفو و رشته است که همراه با مواد مختلفی مثلِ ریشۀ بامبو، لوبیای رشته‌ای، قارچ چینی، ریشۀ زنجیبل، سیر و گشنیز استفاده می‌شود. مهم‌ترین وعدۀ غذایی نهار است که غذاهای مختلفی را شامل می‌شود که از عمده‌ترین آن‌ها سوپ است.

چینی‌ها بیشتر مایل هستند که از مهمانانشان در فضاهای عمومی پذیرایی کنند، پس اگر شما را به خانه‌شان دعوت کردند، بدانید که افتخار بزرگی نصیبتان شده است. در فرهنگ چینیان، مهم است که حتماً به‌موقع در مهمانی حاضر شوید و کفشتان را قبل از ورود به منزل در بیاورید. یادتان باشد که هرچه بیشتر غذا بخورید یعنی از غذا بیشتر خوشتان آمده است.

گران‌ترین شهرهای چین پس از پکن، به ترتیب شانگهای، شنژان، گوانژو و چنجو و پر درآمدترین شغل بازاریابی است. هزینۀ زندگی هر نفر در شهرهای بزرگی مثل پکن و شانگهای، حدود4500یوان در ماه و در شهرهای دیگر حدود 3000یوان است که البته این تخمین‌ها به سبک زندگی و توقع افراد بستگی دارد. در مجموع، هزینه‌های زندگی در چین 7.09 درصد پاین تر از ایران دانست (به نقل از سایت Numbeo)، واحد پول این کشور، یوان است و هر یوان حدوداً معادل 530 تومان می‌شود.

شهریۀ دانشگاه‌ها در چین یکسان نیست اما حدود آن را بین 2 تا 3 هزار دلار در سال می‌توان تخمین زد. این دانشگاه‌ها کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌هایی هم برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته‌اند که البته شرایط آسانی ندارند. همۀ دانشجویان غیربومی باید در چین بیمۀ پزشکی و حادثه داشته باشند که هزینۀ آن سالانه 100دلار است و می‌تواند به هزینه‌هایتان بیفزاید اما شما را از پرداخت بسیاری از هزینه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.

در بسیاری از دانشگاه‌های چین غذاخوری‌های اسلامی وجود دارد و خوابگاه‌ها، به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی امکانات رفاهی مناسبی دارند. باتوجه به برنامه‌های دولت چین برای جذب دانشجویان خارجی، امکان مناسبی برای مشتاقان زندگی در سرزمین اژدهایان سرخ فراهم می‌شود.

نرخ توزیع‌پذیری هزینه‌های زندگی در چین در سال ۲۰۲۰

قصد ما این است تا با نمایشی گرافیکی، درک بهتری از پراکندگی هزینه‌‌‌‌ها داشته باشید. منبع این هزینه‌‌‌‌ها سایت معروف Numbeo.com  است.

  • حمل و نقل
  • رستوران ها
  • بازارها
  • اجاره ماهیانه
  • خدمات رفاهی
  • پوشاک
  • ورزش و اوقات فراغت
میانگین هزینه‌های زندگی در چین 2020

میانگین هزینه‌های زندگی در چین ۲۰۲۰

رستوران‌ها

قیمت واحد (یوان)

حداقل-حداکثر قیمت‌ها (یوان)

غذا در رستوران ارزان‌قیمت

25.00 ¥

15.00-35.00

غذای سه قسمتی (مثلاً دسر، سالاد، غذای اصلی) برای 2 نفر در رستوران متوسط

150.00 ¥

100.00-250.00

مک میل در رستوران‌های مک‌دونالد (یا رستوران‌های مشابه)

34.00 ¥

30.00-40.00

کاپوچینو (معمولی)

27.20 ¥

20.00-35.00

نوشابه / پپسی (بطری 0.33 لیتر)

3.34 ¥

2.50-5.00

آب (بطری 0.33 لیتر)

2.14 ¥

1.50-3.00

بازارها

شیر (معمولی)، (1 لیتر)

13.43 ¥

10.00-20.00

یک عدد نان سفید تازه (500 گرم)

10.91 ¥

7.00-20.00

برنج (سفید)، (1 کیلوگرم)

7.00 ¥

4.50-10.00

تخم‌مرغ (معمولی) (12 عدد)

12.69 ¥

7.66-20.00

پنیر محلی (1 کیلوگرم)

86.25 ¥

40.00-144.00

سینۀ مرغ (بدون پوست‌ واستخوان)، (1 کیلوگرم)

25.47 ¥

16.00-40.00

گوشت گاو (1 کیلوگرم) (یا گوشت راسته)

69.46 ¥

40.00-100.00

سیب (1 کیلوگرم)

12.97 ¥

8.00-20.00

موز (1 کیلوگرم)

8.40 ¥

5.00-14.00

پرتقال (1 کیلوگرم)

11.96 ¥

7.00-20.00

گوجه‌فرنگی (1 کیلوگرم)

7.88 ¥

5.00-15.00

سیب‌زمینی (1 کیلوگرم)

5.71 ¥

3.00-10.00

پیاز (1 کیلوگرم)

6.10 ¥

3.00-10.00

کاهو (1 عدد)

4.23 ¥

2.00-8.00

آب (بطری 1.5 لیتر)

4.23 ¥

3.00-7.00

حمل و نقل

بلیت یک‌طرفه (حمل و نقل محلی)

2.00 ¥

2.00-4.00

بلیت یک ماهانه (قیمت معمول)

120.00 ¥

75.00-200.00

کرایۀ ورودی تاکسی (تعرفۀ عادی)

10.00 ¥

8.00-13.00

کرایۀ تاکسی به‌ازای هر کیلومتر (تعرفۀ عادی)

2.40 ¥

1.90-3.00

کرایۀ تاکسی به‌ازای هر ساعت انتظار (تعرفه عادی)

36.00 ¥

25.00-60.00

بنزین (1 لیتر)

7.13 ¥

6.60-8.00

فولکس‌واگن گلف تیپ 1.4 90 KW Trendline (یا خودرو مشابه جدید)

140,000.00 ¥

120,000.00-155,200.00

تویوتا کرولا تیپ 1.6l 97kW Comfort (یا خودروی مشابه جدید)

125,373.26 ¥

105,000.00-153,000.00

هزینۀ قبض‌های خدمات شهری (ماهانه)

قبض‌های اصلی (برق، سیستم گرمایش، خنک‌کننده، آب، زباله) برای یک آپارتمان 85 مترمربعی

360.81 ¥

200.00-600.00

تعرفۀ یک دقیقه مکالمۀ تلفن همراه پیش‌پرداخت (بدون تخفیف یا طرح)

0.18 ¥

0.10-0.30

اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، ترافیک نامحدود، کابلی یا ADSL)

96.74 ¥

50.00-165.00

ورزش و اوقات فراغت

باشگاه تناسب‌اندام، هزینۀ ماهانه برای یک بزرگ‌سال

241.67 ¥

125.00-500.00

اجارۀ زمین تنیس (یک ساعت در آخر هفته)

78.33 ¥

39.00-150.00

سینما، فیلم بین‌المللی، یک صندلی

45.00 ¥

35.00-60.00

هزینۀ مراقبت از کودکان

مهدکودک (یا پیش‌دبستانی)، خصوصی، ماهانه به‌ازای هر کودک

3,196.72 ¥

1,500.00-6,250.00

دبستان ابتدایی بین‌المللی، سالانه به‌ازای هر کودک

117,233.83 ¥

50,000.00-200,000.00

لباس و کفش

یک دست شلوار جین (Levis 501 یا برند مشابه)

423.81 ¥

200.00-700.00

یک دست لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای (Zara، H & M،…)

245.72 ¥

150.00-400.00

یک جفت کفش نایک (متوسط)

583.07 ¥

400.00-800.00

یک جفت کفش چرم مردانۀ اداری

623.55 ¥

320.00-1,000.00

اجارۀ ماهانه

آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر

3,602.04 ¥

1,600.00-7,500.00

آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز شهر

2,013.09 ¥

1,000.00-4,500.00

آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر

7,234.18 ¥

3,000.00-16,000.00

آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز شهر

4,154.16 ¥

2,000.00-8,370.84

قیمت آپارتمان برای خرید

قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر

48,313.32 ¥

20,000.00-100,000.00

قیمت هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز شهر

24,518.10 ¥

10,000.00-50,000.00

حقوق و تأمین مالی

میانگین خالص حقوق ماهانۀ دریافتی (بعد از کسر مالیات)

6,265.92 ¥

نرخ بهرۀ وام بر حسب درصد (٪)، سالانه، نرخ ثابت

5.08

4.50-5.88

دیدگاه ها

  • Iliya.Rz
    28 اردیبهشت 1400 ساعت 10:12

    ممنون برای این مقاله عالی و زیباتون.
    چین از بهترین کشور های دنیا هست و همانطور که عرض کردید به جز برخی از مشکلات کشوری مدرن و عالی برای زندگی هست.

نظر خود را بنویسید

موسسه فرهنگی دیموند با هدف ایجاد فضایی امن و مطمئن جهت تصمیم‌گیری متقاضیان ، تسهیل كسب اطلاعات مؤثر و ارائه مشاوره با توجه به بازار كار آینده كشور در سال ۱۳۸۴ با کسب مجوز اعزام دانشجو به انگلستان اقدام نمود.

خبرنامه
برای اطلاع از جدیدترین اخبار عضو شوید!
© حقوق این سایت به موسسه دیموند تعلق دارد
باز کردن چت
مشاوره رایگان بگیرید 🎧
ما اینجا هستیم 🎧
سلام👋
هر سوالی دارید از ما بپرسید