صفر تا 100 تحصیل پزشکی در کانادا 2023

تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا یکی از پیشگامان ارائه آموزش با کیفیت بالا برای دانشجویان کانادایی و بین المللی است و رشته پزشکی نیز یکی از رشته های بسیار رقابتی و پرتقاضا در این کشور است که هرساله تعداد زیادی از دانشجویان خارجی کانادا را به عنوان مقصد مورد نظر برای تحصیل پزشکی انتخاب می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با تحصیل پزشکی در کانادا بیشتر آشنا شوید.

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

در کانادا، دانشکده‌ی پزشکی یعنی یک دانشکده یا گروه در دانشگاه که پزشکان آینده را آموزش می‌دهد و معمولاً مدارک سه تا پنج‌ساله‌ی پزشکی (M.D.) یا مدرک پزشکی و ارشد جراحی (M.D. و C.M.) اعطا می‌کند. اگرچه در حال حاضر اکثر دانشجویان ورودی به رشته‌ی پزشکی قبلاً مدرک دیگری گرفته‌اند، اما به لحاظ فنی، در کانادا مدرک M.D. معادل مدرک دوره‌ی کارشناسی به حساب می‌آید. در حال حاضر هفده دانشکده‌ی پزشکی در کانادا وجود دارند.

برخی دانشکده‌ها مثل مانیتوبا، مک‌مستر و تورنتو، علاوه بر آموزش پزشکان آینده، مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد دوساله برای آموزش دستیاران پزشکی نیز ارائه می‌دهند. معدل موردنیاز برای پذیرش در رشته پزشکی نیز معمولاً بین ۳.۵ تا ۴ (از ۴) است. بر اساس آمار انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا، اکثر دانشجویان پذیرفته‌شده معدل میانگین ۳.۸ (۹۵/۵ درصد) داشتند.

پادکست تحصیل در کانادا



ویدئو از برخی دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه مک گیل کانادا

دانشگاه مونترال کانادا

دانشگاه مک مستر کانادا

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا یکی از بهترین و پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی در بین دانشجویان خارجی است. از مزایای تحصیل پزشکی در کانادا می توان به کیفیت بالای آموزش و امکانات مدرن و پیشرفته آموزشی دانشگاه های کانادا اشاره کرد. کانادا دارای دانشگاه های معتبری است که در رنکینگ برترین دانشگاه های جهان در رتبه بالایی قرار دارند. از طرفی مدارک صادره از دانشگاه های کانادا دارای اعتبار جهانی بسیار بالایی هستند که پایه‌ای محکم برای ساختن آینده کاری در هر نقطه از جهان خواهد بود و فرصت شغلی بسیار خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در دانشگاه های کانادا به وجود خواهد آمد. هزینه زندگی و تحصیل در کانادا بسیار مقرون به صرفه است. هزینه های تحصیل در کانادا معمولا از سایر کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا ارزان تر است.این بدان معنی است که یک دانشجوی خارجی در کانادا می‌تواند در رشته انتخابی خود در یکی از دانشگاه‌های مطرح کانادا با هزینه‌ای تقریباً معادل نصف هزینه دانشگاه‌های غیرانتفاعی همان رشته در آمریکا به تحصیل بپردازد.

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا

برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل پزشکی در خارج از کشور را دارند مهم است که دانشگاه مورد نظر آنها مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان باشد. لیست زیر دانشگاه های کانادا را که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در سال تحصیلی 2022 – 2021 هستند را معرفی کرده است.

لیست دانشگاه‌های کانادا تأییدشدۀ وزارت بهداشت 2022- 2021

1. Dalhousie University
2. Laval University
3. McGill University
4. McMaster University
5. Memorial University of Newfoundland
6. Queen’s University at Kingston
7. Simon Fraser University
8. Universite de Sherbrooke
9. University de Montreal
10. University de Quebec a Montreal
11. University Guelph
12. University of Alberta
13. University of British Columbia
14. University of Calgary
15. University of Manitoba
16. University of Ottawa
17. University of Toronto
18. University of Victoria
19. University of Saskatechewan
20. University of Waterloo
21. Western University
22. York University

در ادامه به معرفی 10 دانشگاه برتر کانادا در رشته پزشکی و دندانپزشکی در سال 202 به نقل از موسسه تایمز می پردازیم.

بهترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کانادا 2022

ردیف

نام دانشگاه

رتبه

1

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

5

2

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

19

3

دانشگاه مک گیل (McGill University)

29

4

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

40

5

 دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

75

6

دانشگاه مونترال (Université de Montréal)

85

7

دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

97

8

دانشگاه کلگری (University of Calgary)

101-125

9

دانشگاه وسترن(Western University)

101-125

10

دانشگاه کوئینز (Queen’s University)

126-150

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

دانشجویان پزشکی اول در یکی از رشته‌های غیرپزشکی (غالبا رشته‌های علوم زیستی) مدرک کارشناسی می‌گیرند و بعد به سراغ رشته‌ی پزشکی می‌آیند. با این حال، این‌طور نیست که همه‌ی دانشکده‌ها‌ی پزشکی کانادا برای پذیرش نیازمند مدرک کارشناسی باشند. مثلا در کبک، اگر دیپلم دوساله CEGEP (معادل کلاس دوازدهم استان‌های دیگر به‌علاوه سال اول دانشگاه) داشته باشید، می‌توانید برای گرفتن پذیرش در دانشکده‌های پزشکی کبک اقدام کنید.

اکثر دانشکده‌های پزشکی غرب کانادا حداقل ۲ سال و اکثر دانشکده‌های انتاریو حداقل ۳ سال تحصیل دانشگاهی قبل از درخواست رشته‌ی پزشکی لازم است. دانشگاه مانیتوبا از متقاضیان می‌خواهد که مدرک قبلی خود را پیش از ورود به دانشکده‌ی پزشکی تکمیل کنند. انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا سالانه راهنمای دقیق شرایط ورود به دانشکده‌های پزشکی کانادا را منتشر می‌کند.

عموما دانشکده‌های پزشکی دانشجویانشان را بر اساس سوابق، شرح‌ و حال فردی، عملکرد دوره کارشناسی (GPA)، نمرات آزمون ورودی کالج پزشکی (MCAT) و مصاحبه انتخاب می‌کنند. دانشکده‌های پزشکی کبک (هم فرانسوی‌زبان و هم انگلیسی‌زبان)، دانشگاه اتاوا (دانشکده دوزبانه) و دانشکده پزشکی انتاریوی شمالی (دانشکده‌‌ای با حال‌و‌هوای فرهنگ فرانسوی) از متقاضیان MCAT نمی‌خواهند؛ زیرا MCAT معادل فرانسوی ندارد. برخی دانشکده‌ها مثل دانشگاه تورنتو و دانشگاه کوئین، در صورتی از نمره‌ی‌ MCAT برای گزینش استفاده می‌کنند که دو متقاضی در سایر شرایط تقریبا هم‌ارز و هم‌اندازه باشند. سایر دانشکده‌ها مثل دانشگاه اونتاریوی غربی، بیش‌تر ترجیح می‌دهند که بر اساس عملکرد فرد او را قضاوت کنند و نه نمره‌ی MCAT. دانشگاه مک‌مستر از بخش تحلیل و استدلال انتقادی MCAT برای تعیین صلاحیت مصاحبه و پذیرش استفاده می‌کند.

آزمون ورودی کالج پزشکی (MCAT)

MCAT یک آزمون چند گزینه‌ای استاندارد است که برای ارزیابی توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی و دانش مفاهیم علوم طبیعی، رفتاری و اجتماعی و پیش ‌نیازهای تحصیل پزشکی طراحی شده است.

انجمن کالج های پزشکی آمریکا (AAMC) در آوریل ۲۰۱۵ نسخه‌ی جدید آزمون MCAT را راه‌اندازی کرد که طبق آن، نمرات در چهار بخش گزارش می‌شوند:

  • اصول بنیادی زیست‌شناسی و بیوشیمی سیستم ‌های زنده
  • اصول بنیادی شیمیایی و فیزیکی سیستم ‌های زیست ‌شناسی
  • اصول بنیادی فیزیولوژیکی، اجتماعی و زیست ‌شناختی رفتار
  • مهارت ‌های تحلیل و استدلال انتقادی

تقریباً همه‌ی دانشکده‌ های پزشکی ایالات متحده و بسیاری از دانشکده ‌های کانادا از شما می‌خواهند نمرات آزمون MCAT را در فرم درخواست ‌تان ثبت کنید. بسیاری از دانشکده ‌ها نمرات MCAT را پس از سه سال از تاریخ برگزاری ‌شان، قبول نمی‌کنند.

مدت تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا  3 الی 5 سال به طول می‌انجامد همچنین دانشجویان باید یک دوره عملی 48 هفته ای را در یک بیمارستان معتبر یا یک کلینیک طی کنند.

مدت زمان تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا با دیپلم

دانشجویان بین المللی جهت تحصیل پزشکی در کانادا ابتدا باید بمدت ۲ الی ۴ سال در یکی از کالج ها و دانشگاه های کانادا به تحصیل در برخی از رشته های علوم تجربی، زیست شناسی یا روانشناسی بپردازند.

پس از آن با شرکت درآزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور که موسوم به آزمون MCAT است و اخذ نمره قبولی می ­توانند وارد دانشگاه های این کشور شده و به تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم بستگی به دانشگاهی دارد که دانشجویان درخواست پذیرش شان را ارسال نموده اند. زیرا دانشجویان ابتدا درخواست پذیرش خود را بهمراه مدارک دیپلم و ریز نمرات خود به دانشگاه های کانادا ارسال می­ نمایند. این دانشگاه ها نیز با بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان موافقت و یا عدم موافقت خود را اعلام خواهند نمود.

پذیرش تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم بسیار رقابتی می­باشد و از میان ۱۷ دانشکده پزشکی در کانادا تنها ۷ دانشکده شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی را داراست. متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم را دارند،باید در رده سنی ۱۸ الی ۲۰ سال قرار داشته باشند. افرادی که دارای سن بالاتری از سن متعارف در بالا باشند، شانس کمتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهند داشت. از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶ می­ باشد.

 تخصص پزشکی در کانادا (رزیدنتی در کانادا)

دانشجویان در پاییز سال آخر تحصیل خود وارد خدمات پذیرش رزیدنتی  کانادا می‌شوند. دانشجویان اولویت‌هایشان در بیمارستان‌ها و تخصص‌ها را مشخص می‌کنند. از آن طرف، برنامه‌ها و دوره‌های رزیدنتی  نیز دانشجویان متقاضی را رده‌بندی می‌کنند و بدین‌ترتیب، دانشجویان بر اساس سوابق و اولویت‌هایشان به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند.

طول آموزش پس از کارشناسی با توجه به انتخاب تخصص متفاوت است. مثلا پزشک خانواده برنامه‌ای دوساله است که از طریق کالج پزشکان خانواده‌ی کانادا ارائه شده است. علاوه بر این، برنامه‌های سه‌ساله در حوزه‌های مختلف پزشکی مثل اورژانس، مادر/کودک، مراقبت از سالمندان، مراقبت تسکینی با پزشکی ورزشی نیز دردسترس متقاضیان است. بقیه‌ی دوره‌های رزیدنتی  تخصصی توسط کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا ارائه می‌شوند و اکثراً پنج‌ساله هستند.

پزشکی داخلی و کودکان برنامه‌های چهارساله هستند که در سال پایانی، فرد می‌تواند به تکمیل فلوشیپ در پزشکی داخلی یا اطفال بپردازد یا به سراغ فلوشیپ‌های طولانی‌تر (مثل تخصص قلب) برود. دوره‌های رزیدنتی  معدود جراحی مثل جراحی قلب، جراحی اعصاب و برخی برنامه‌های جراحی عمومی هم شش سال طول می‌کشند. پس از پایان اکثر این دوره‌های رزیدنتی  هم فرد می‌تواند در یکی از فلوشیپ‌های ذیل تخصصش ادامه‌ی تحصیل بدهد.

البته بین سازماندهی آموزش دوره رزیدنتی  در کانادا و ایالات متحده تفاوت‌های کوچکی وجود دارد. برای مثال، فارغ‌التحصیلان M.D. بدون مرحله‌ی میانی انترنی، مستقیماً وارد دوره‌ی رزیدنتی  می‌شوند. البته این تفاوت‌ها تا حدودی سطحی است؛ چرا که در بسیاری از دوره‌های رزیدنتی  کانادا، سال اول پس از کارشناسی بسیار مشابه دوره‌ی انترنی چرخشی با چرخش‌های ۱-۲ ماهه در رشته‌های مختلف است.

طول مدت تخصص پزشکی در کانادا

دوره ی رزیدنتی یا تخصص پزشکی در کانادا بسته به نوع تخصص 3 تا 7 سال به طول می انجامد.

درامد پزشکی در کانادا

متوسط درآمد سالانه پزشکان در کانادا ۳۴۵ هزار دلار کانادا است و تعداد آنها در مقایسه با نرخ رشد جمعیت در کانادا،‌ با شتاب بیشتری افزایش می‌یابد. با این حال کمبود پزشک در کانادا وجود دارد.

موسسه اطلاعات بهداشتی کانادا میانگین دستمزدهای پرداختی برای پزشکان در سراسر کشور را بیش از 300000 دلار کانادا تخمین زده است در حالی که درآمد پزشکان در استان انتاریو که بزرگترین استان کشور کانادا است به 400000دلار کانادا در سال هم می رسد. بهتر است بدانید بهترین ایالت کانادا برای پزشکان از نظر درآمد ایالت پرینس ادوارد است که در سال 2020 میانگین 449000 دلار کانادا در سال دستمزد برای پزشکان را ثبت کرده است.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد جهان برای دانشجویان بین المللی است چرا که بهترین تجربه ها و فرصت ها در این کشور پهناور در انتظار افراد است. اگر شما قصد تحصیل در کانادا در رشته پزشکی را دارید باید بدانید که هزینه تحصیل پزشکی در کانادا معمولا از سایر کشورهای انگلیسی زبان ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و بسته به دانشگاه متفاوت است به طور مثال شهریه دانشگاه تورنتو در رشته پزشکی سالانه 25000 دلار و شهریه دانشگاه مک مستر در این رشته 27000 دلار است امابه طور متوسط هزینه تحصیل پزشکی در کانادا 30000 دلار آمریکا تخمین زده می شود.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

دانشجویان علاوه بر هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه ها می بایست هزینه های زندگی در کانادا را نیز در نظر بگیرند. اگرچه یکی از الزامات ویزای دانشجویی کانادا این است که شما حداقل ۱۰,۰۰۰ دلار کانادا (حدود ۷,۵۷۰ دلار آمریکا) (و یا ۱۱,۰۰۰ دلار کانادا / ۸,۳۰۰ دلار آمریکا برای تحصیل در کبک) داشته باشید، هزینه‌های زندگی شما بسته به مکان و عادت‌هایتان در مخارج روزمره به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تفاوت خواهد داشت، البته در شهرهای بزرگ، معمولاً هزینه زندگی بیشتر است.

نرخ توزیع پذیری هزینه‌های زندگی در کانادا در سال ۲۰۲۰

قصد ما این است تا با نمایشی گرافیکی درک بهتری از پراکندگی هزینه‌ها داشته باشید. منبع این هزینه‌ها سایت معروف Numbeo.com است.

  • حمل و نقل
  • رستوران ها
  • بازارها
  • اجاره ماهیانه
  • خدمات رفاهی
  • پوشاک
  • ورزش و اوقات فراغت
میانگین هزینه‌های زندگی در کانادا ۲۰۲۰

میانگین هزینه‌ های زندگی در کانادا ۲۰۲۰

رستوران‌ها

قیمت واحد (دلار)

حداقل-حداکثر قیمتها (دلار)

غذا در یک رستوران ارزان‌قیمت

12.25 $

9.95-17.61

غذا برای 2 نفر، در رستوران متوسطه، دارای سه قسمت (مثلاً دارای دسر، سالاد، غذای اصلی)

50.00 $

38.28-68.91

مک میل در رستوران‌های مک‌دونالد (یا رستوران‌های مشابه)

7.66 $

6.13-9.19

کاپوچینو (معمولی)

3.23 $

2.30-3.83

نوشابه / پپسی (بطری 0.33 لیتر)

1.65 $

1.15-2.30

آب (بطری 0.33 لیتر)

1.37 $

0.77-1.91

بازارها

شیر (معمولی)، (1 لیتر)

1.79 $

1.01-3.06

یک عدد نان سفید تازه (500 گرم)

2.18 $

1.53-3.06

برنج (سفید)، (1 کیلوگرم)

2.98 $

1.53-5.19

تخم‌مرغ (معمولی) (12 عدد)

2.53 $

1.91-3.45

پنیر محلی (1 کیلوگرم)

9.36 $

5.36-18.38

سینه مرغ (بدون پوست‌واستخوان)، (1 کیلوگرم)

9.96 $

6.13-15.31

گوشت گاو (1 کیلوگرم) (یا گوشت راسته)

11.13 $

6.75-16.88

سیب (1 کیلوگرم)

3.01 $

1.67-4.59

موز (1 کیلوگرم)

1.28 $

0.77-2.30

پرتقال (1 کیلوگرم)

2.99 $

1.64-4.59

گوجه‌فرنگی (1 کیلوگرم)

2.99 $

1.69-4.59

سیب‌زمینی (1 کیلوگرم)

2.05 $

0.77-3.83

پیاز (1 کیلوگرم)

1.95 $

0.99-3.06

کاهو (1 عدد)

1.89 $

1.15-3.04

آب (بطری 1.5 لیتر)

1.71 $

0.77-2.30

حمل و نقل

بلیت یک‌طرفه (حمل و نقل محلی)

2.37 $

1.91-2.68

بلیت یک ماهانه (قیمت معمول)

72.74 $

57.42-95.70

کرایه ورودی تاکسی (تعرفه عادی)

2.87 $

2.53-3.83

کرایه تاکسی به ازای هر کیلومتر (تعرفه عادی)

1.42 $

1.15-1.91

کرایه تاکسی به ازای هر ساعت انتظار (تعرفه عادی)

24.62 $

20.07-32.06

بنزین (1 لیتر)

0.96 $

0.83-1.10

فولکس‌واگن گلف تیپ 1.4 90 KW Trendline (یا خودرو مشابه جدید)

19,140.81 $

16,843.91-22,968.97

تویوتا کرولا تیپ 1.6l 97kW Comfort (یا خودروی مشابه جدید)

18,067.16 $

14,546.25-22,968.97

هزینه قبوض خدمات شهری (ماهانه)

قبوض اصلی (برق، سیستم گرمایش، خنک‌کننده، آب، زباله) برای یک آپارتمان 85 مترمربعی

113.37 $

57.42-195.24

تعرفه یک دقیقه مکالمه تلفن همراه پیش‌پرداخت (بدون تخفیف یا طرح)

0.25 $

0.11-0.38

اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، ترافیک نامحدود، کابلی یا ADSL)

56.58 $

38.28-76.56

ورزش و اوقات فراغت

باشگاه تناسب‌اندام، هزینه ماهانه برای یک بزرگ‌سال

36.93 $

19.14-57.42

اجاره زمین تنیس (یک ساعت در آخر هفته)

14.87 $

0.00-30.63

سینما، فیلم بین‌المللی، یک صندلی

10.34 $

9.19-11.48

هزینه مراقبت از کودکان

مهدکودک (یا پیش‌دبستانی)، خصوصی، ماهانه به ازای هر کودک

729.22 $

382.82-1,148.45

دبستان ابتدایی بین‌المللی، سالانه به ازای هر کودک

10,634.26 $

4,363.34-19,140.81

لباس و کفش

یک دست شلوار جین (Levis 501 یا برند مشابه)

47.37 $

30.63-68.91

یک دست لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای (Zara، H & M، …)

33.91 $

22.97-53.59

یک جفت کفش نایک (متوسط)

75.19 $

53.59-95.70

یک جفت کفش چرم مردانه اداری

93.65 $

61.25-137.81

اجاره ماهانه

آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر

976.58 $

650.79-1,531.26

آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز شهر

792.43 $

535.94-1,186.73

آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر

1,573.47 $

995.32-2,296.90

آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز شهر

1,284.91 $

880.48-1,914.08

قیمت آپارتمان برای خرید

قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر

4,728.27 $

2,060.30-8,421.96

قیمت هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز شهر

3,123.13 $

1,565.83-6,180.90

حقوق و تأمین مالی

میانگین خالص حقوق ماهانه دریافتی (بعد از کسر مالیات)

2,463.72 $

نرخ بهره وام بر حسب درصد (٪)، سالانه، نرخ ثابت

3.69

2.30-3.45

دیدگاه ها

  • مجله مهاجرت
    3 اردیبهشت 1402 ساعت 20:32

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد دانشگاه های کانادا میشه راهنمایی بفرمایید؟

  • Mohmdi
    28 مهر 1400 ساعت 10:02

    سلام
    با لیسانس مرتبط در ایران میشه مستقیم برای دانشکده پزشکی اپلای کرد ؟در این صورت تحصیل اونجا چندساله میشه؟و فاند میدن برای پزشکی؟

نظر خود را بنویسید

موسسه فرهنگی دیموند با هدف ایجاد فضایی امن و مطمئن جهت تصمیم‌گیری متقاضیان ، تسهیل كسب اطلاعات مؤثر و ارائه مشاوره با توجه به بازار كار آینده كشور در سال ۱۳۸۴ با کسب مجوز اعزام دانشجو به انگلستان اقدام نمود.

خبرنامه
برای اطلاع از جدیدترین اخبار عضو شوید!
© حقوق این سایت به موسسه دیموند تعلق دارد
باز کردن چت
مشاوره رایگان بگیرید 🎧
ما اینجا هستیم 🎧
سلام👋
هر سوالی دارید از ما بپرسید