جزئیات پرداخت ارز دانشجویی ۹۸

در یکسال اخیر  به دلیل نوسانات ارزی و قیمت دلار در کشور ما، ارز دانشجویی به یکی از نگرانی های دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند و یا مشغول به تحصیل در خارج (تحصیل در انگلستان، تحصیل در کانادا، تحصیل در چین ، تحصیل در روسیه ، تحصیل در ترکیه ،تحصیل در استرالیا و …) هستند تبدیل شده است. در این مقاله سعی شده است تا شما را با جزئیات پرداخت ارز دانشجویی در سال 98 آشنا کنیم.

ارز دانشجویی چیست؟

منظور از ارز دانشجویی همان ارزی است که با نرخ دولتی به دانشجویانی که قصد تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه های خارج از کشور را دارند ( دانشگاه ها می بایست مورد تایید وزارت علوم باشند) تعلق می گیرد.

تکلیف ارز دانشجویی

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از تعیین تکلیف نهایی ارز دانشجویی در شش ماهه اول سال ۹۸و محاسبه نرخ ارز به صورت شناور خبر داد و گفت: متقاضیان ارز دانشجویی می‌توانند برای ثبت‌نام به منظور دریافت ارز مورد نیاز اقدام کنند.

قیمت ارز دانشجویی 98 (نرخ ارز دانشجویی 98)

دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مورد نرخ ارز دانشجویی در سال 98 گفت: قیمت ارز برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در شش ماهه اول ۹۸ دقیقاً مشابه نرخ ارز در شش ماهه دوم سال ۹۷ است. در واقع ارز دانشجویی در سال ۹۸ همانند شش ماهه دوم سال گذشته به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی شش ماهه اول سال جاری با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ارز( ETS ) به دانشجویان ایرانی خارج از کشور پرداخت می شود.قیمت ارز ETS بر مبنای نرخ شناوری است که بانک ها هر روز اعلام می کنند و دانشجویان یا خانواده هایشان می توانند با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز به بانک های تجارت و سامان مراجعه کنند.

میزان ارز دانشجویی 98

سقف پرداخت ماهانه ارز دانشجویی در سال 98 ، 1000 دلار می باشد و در شش ماهه نخست سال 98 به هر دانشجوی متقاضی دریافت ارز دانشجویی، شش هزار دلار برای شش ماه پرداخت می شود.در صورتی که دانشجو به همراه خانواده خود مشغول به تحصیل در خارج از کشور باشد برای هر عضو خانواده ماهیانه حداکثر ۵۰۰دلار یا معادل آن به بقیه ارز‌ها تعلق خواهد گرفت.

شرایط ثبت‌ نام برای دریافت ارز دانشجویی 98

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم درخصوص شرایط ثبت‌نام برای دریافت ارز دانشجویی نیز گفت: این شرایط نیز همانند شرایطی که در شش ماهه دوم سال ۹۷ اعلام شد، می‌باشد به‌گونه‌ای که متقاضیان ارز دانشجویی باید ویزای دانشجویی داشته و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند و همچنین ارز دانشجویی در دوره کارشناسی نیز به کسانی تعلق می‌گیرد که تحصیل خود را قبل از اردیبهشت سال ۹۷ شروع کرده‌اند. معاون وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که فقط متقاضیان واقعی برای دریافت ارز ثبت‌نام کنند. زیرا سازمان امور دانشجویان، دانشجو بودن متقاضیان را تأیید و برای دریافت ارز به بانک تجارت و سامان معرفی می‌کند.

قیمت ارز دانشجویی ۹۸

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام ارز دانشجویی 98

ابتدا داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم است. دوم داشتن حد نصاب نمره یکی از آزمون‌های زبان خارجی TOLIMO، IELTS، TOEFL/IBT، TOEFL/PBT و MSRT (MCHE) و سوم داشتن اصل پذیرش قطعی و غیرمشروط از دانشگاه‌های خارج مورد تایید وزارت علوم است. همچنین متقاضیان ادامه تحصیل در آمریکا باید فرم I-۲۰ یا F۱ را هم ارائه کنند. علاوه بر مدارک لازم برای ثبت نام ارز دانشجویی 98، برای دریافت آن هم باید در سامانه تاک ثبت نام کنید. سامانه تاک مربوط به وزارت امور خارجه است و باید گواهی اشتغال به تحصیلتان را به تایید سامانه تاک برسانید. چراکه موقع مراجعه به بانک باید تایید گواهی تحصیلی توسط سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های خارجی در سامانه تاک وجود داشته باشد.

مدارک دیگری هم در مراحل بعدی ثبت نام ارز دانشجویی لازم است. ویزای دانشجویی، آخرین مهر ورود و خروج از ایران، برگه معافیت تحصیلی با کارت پایان خدمت برای دانشجویان پسر و تکمیل فرم تعهد در سامانه سجاد، مدارکی هستند که در ادامه برای ثبت نام ارز دانشجویی لازم دارید.

ارز دانشجویی برای فرصت مطالعاتی دانشجویان در سال 98

دکتر صدیقی درخصوص ارز دانشجویی برای فرصت مطالعاتی دانشجویان نیز گفت: ارز مورد نیاز برای فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری همان شرایط سال ۹۷ را دارد و ما در سال ۹۸ به دانشگاه‌ها یک سری سهمیه به منظور اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی اختصاص می‌دهیم اما به دلیل محدودیت‌های موجود، سهمیه اختصاصی برای فرصت مطالعاتی در سال ۹۸ محدود است.

به گفته دکتر صدیقی، در حال حاضر سهمیه برای اعزام دانشجویان دوره دکتری به فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای شش ماهه اول سال ۹۸ به دانشگاه‌ها اعلام شده است و دانشگاه‌ها براساس اولویت‌های خود دانشجویان را به منظور دریافت ارز مورد نیاز به سازمان امور دانشجویان معرفی می‌کنند.

اطلاعیه و بخشنامه جدید ارز دانشجویی

  • به نقل از سازمان امور دانشجویان، روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و تأمین و پرداخت ارز دانشجویی (اعم از مقرری و شهریه) به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز( ETS)صورت می‌گیرد.
  • تمام دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی، (مشابه ۶ ماهه دوم سال ۹۷) می‌توانند از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۸ فرم‌های لازم به همراه مدارک مورد نیاز را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir بارگذاری کنند.
  • سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی ج. ا. ا است. ضمناً تأمین و پرداخت ارز دانشجویی (اعم از مقرری و شهریه) به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.
  • ارز دانشجویی ۶ ماهه اول صرفاً در بازه زمانی یک فروردین ۱۳۹۸ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ از فروردین تا آخر شهریور ۱۳۹۸ تعلق می‌گیرد.
  • طبق نامه اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مبنای نرخ ارز در خصوص تأمین و پرداخت ارز دانشجویی (اعم از مقرری و شهریه) به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.
  • طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد و برای مقطع کارشناسی فقط دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ است، می‌توانند درخواست کنند.
  • سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، مراحل و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی ج. ا. ا بر عهده بانک‌های عامل (تجارت و سامان) است.
  • با عنایت به نرخ ارز (آزاد)، توصیه می‌شود تنها متقاضیان واقعی، درخواست خود را در سامانه سجاد بارگذاری کنند.
  • با توجه به اینکه تمام فرآیندها و خدمات به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه انجام می‌شود، نیازی به مراجعه حضوری نیست.
  • برای کسب اطلاع و پیگیری از وضعیت درخواست، متقاضی می‌تواند به پروفایل و ایمیل شخصی و همچنین به پیام ارسال شده به شماره تلفن همراه ارائه شده (ثبت شده در سامانه) مراجعه کند.
  • متقاضیان جهت ارتباط با پشتیبانی سامانه، از گزینه درخواست پشتیبانی سامانه سجاد در منوی خدمات استفاده کنند.
  • طبق مصوبه هیأت وزیران هزینه دریافتی از طریق سامانه بابت بررسی درخواست شما است و در صورت عدم تأیید قابل عودت نیست.
نکات مهم پیرامون ارز دانشجویی 98

نکات مهم پیرامون ارز دانشجویی 98

۱- با توجه به اینکه سامانه نشا به سامانه سجاد تغییر پیدا کرده است، اگر قبلا در سامانه نشا ثبت‌نام کرده‌اید، باید دوباره برای ثبت نام در سامانه سجاد اقدام کنید.

۲- طبق بخشنامه بانک مرکزی ارز فقط به دانشجویان شاغل به تحصیل با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل پرداخت می‌شود. برای همین صرف داشتن پذیرش دانشگاه‌های خارج کشور، امکان تخصیص ارز دانشجویی نیست.

۳- اگر دانشجو خارج از کشور باشد، پدر و مادر او بدون نیاز به وکالت می‌توانند مراحل دریافت ارز دانشجویی را پیگیری کنند. سایر بستگان و دوستان صرفا ارائه وکالت محضری می‌توانند پیگیر دریافت ارز دانشجویی برای دانشجوی مقیم خارج از کشور باشند.

۴- سقف استفاده از ارز دانشجویی برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۳۶ ماه و برای دانشجویان دکترا ۶۰ ماه از زمان شروع به تحصیل است.

۵- ارز دانشجویی به دانشجو‌های نیمه‌وقت تعلق نمی‌گیرد.

۶- در هر ترم شش ماهه، دانشجو می‌تواند به مدت ۴۵ روز در ایران اقامت داشته باشد. اگر مدت اقامت دانشجو در ایران بیشتر باشد، طبیعتا ارز دانشجویی به طور کامل به او تعلق نخواهد گرفت.

۷- به هیچ عنوان نمی‌توانید وقتی در ایران هستید برای درخواست ارز دانشجویی ثبت نام کنید. چراکه بارگذاری مهر خروج از کشور در سامانه سجاد الزامی است.

دیدگاه ها

  • شرلوک
    19 اردیبهشت 1399 ساعت 19:17

    ببخشید ینی کسی که تازه برای دانشگاه اقدام کرده ارز دانشجویی نمیتونه بگیره?

    • تیم تولید محتوا دیموند
      21 اردیبهشت 1399 ساعت 19:33

      دوست عزیز سلام
      با توجه به تغییرات مدام به شما توصیه می کنیم از طریق مراجع ذیصلاح ( وزارت علوم ) پیگیری بفرمایید.

  • Amin
    30 تیر 1398 ساعت 07:17

    یعنی برای دانشجویان داری شرایط دلار به نرخ دولتی (۴۲۰۰) حساب میشه یا ازاد؟

نظر خود را بنویسید

موسسه فرهنگی دیموند با هدف ایجاد فضایی امن و مطمئن جهت تصمیم‌گیری متقاضیان ، تسهیل كسب اطلاعات مؤثر و ارائه مشاوره با توجه به بازار كار آینده كشور در سال ۱۳۸۴ با کسب مجوز اعزام دانشجو به انگلستان اقدام نمود.

خبرنامه
برای اطلاع از جدیدترین اخبار عضو شوید!
© حقوق این سایت به موسسه دیموند تعلق دارد
باز کردن چت
مشاوره رایگان بگیرید 🎧
ما اینجا هستیم 🎧
سلام👋
هر سوالی دارید از ما بپرسید