بهترین دانشگاه های چین در سال 2018

بهترین دانشگاه های چین در سال 2018

در رده بندی دانشگاه های کیو اس بریکس (QS BRICS University Rankings) که در سال اخیر منتشر شده است، کشور چین تقریبا جایگاه یک سوم موسسات برجسته را از آن خود کرده است که از مجموع 300 جایگاه، 94 موسسه متعلق به این کشور می باشد. از سال 2013، رده بندی بریکس هرساله منتشر می شود که هدف آن تشخیص قوی ترین دانشگاه ها در پنج اقتصاد نوظهور به نام های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می باشد و چین دارای بیشترین شرکت کننده در رده بندی میان پنج کشور و 7 جایگاه در میان 10 رده برتر می باشد و این خود می تواند یکی از علل تحصیل در چین برای دانشجویان بین المللی باشد.

در ادامه، نگاهی کلی به 10 دانشگاه برتر چین در سال 2018 شده است که شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی عملکرد هر موسسه در رده بندی QS دانشگاه های آسیا در سال 2018 و رده بندی موضوعی QS دانشگاه های جهان در سال 2017 می باشد.

رنکینگ دانشگاه های چین

  1. دانشگاه چینهوا «Tsinghua University»

10 دانشگاه برتر چین در سال 2018

دانشگاه چینهوا از زمان شروع رده بندی، هرساله بطور مداوم در رده بندی دانشگاه های QS ، در جایگاه برترین دانشگاه ها قرار دارد. این دانشگاه در رده بندی کیو اس دانشگاه های آسیا جای دارد. دانشگاه چینهوا عضو گروه C9، اتحادیه 9 دانشگاه نخبه چین نیز می باشد. این دانشگاه در پکن، پایتخت کشور چین واقع شده است و بیش از 25.900 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. هدف این دانشگاه «آموزش دانشجویان با صداقت» می باشد و پیرو شعار «عزت نفس و تعهد اجتماعی» می باشند.

دانشگاه چینهوا از لحاظ موضوعی در رده بندی دانشگاه هایQS به طور استثنائی عمل می کند و از 46 موضوع ممکن، در 33 موضوع حضور داشته است؛ این دانشگاه در زبان های مدرن، علم کامپیوتر، چندین شاخه از مهندسی، شیمی، سیاست، معماری، حسابداری، هنر و طراحی، و دیگر رشته توانسته است در میان 50 جایگاه جهانی قرار گیرد.

  1. دانشگاه پکینگ «Peking University»

بهترین دانشگاه های چین

دانشگاه پکینگ که در پکن واقع شده است، برای چندین سال متوالی در رده دوم رده بندی بریکس و در اوایل سال جدید در رده نهم آسیا قرار گرفت. درحالی که دانشگاه چینهوا در رده اول قرار دارد، دانشگاه پکینگ به دلیل شهرت آکادمیک و کارفرمایی که دو مورد از شاخص ها برای تعیین رتبه بندی می باشند، در رده بندی بالای موسسات در بریکس قرار دارد. دانشگاه پکینگ به عنوان دانشگاه سلطنتی در سال 1898 تاسیس شد. دانشگاه پکینگ با تاسیس خود به عنوان دانشگاهی پژوهشی، موفق به کسب نمره دوازده در تقدیر شاخص دانشگاهی، وسیله ای برای اندازه گیری اثر پژوهش شد.

دانشگاه پکینگ برای 36 موضوع، در رده بندی بین المللی قرار گرفت و توانست 50 جایگاه، از جمله آناتومی و فیزیولوژی، هنر و معماری، تجارت و مدیریت، زبان و ادبیات انگلیسی، جغرافیا، زبان های مدرن، علم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر را از آن خود کند.

  1. دانشگاه فودان «Fudan University»

بهترین دانشگاه های چین در سال 2018

دانشگاه فودان که در بزرگترین شهر چین، شانگهای قرار دارد، یکی دیگر از دانشگاه های منتخب در لیست دانشگاه های ممتاز چین است. این دانشگاه در سال 1905 به عنوان دانشکده دولتی فودان تاسیس شد. این دانشگاه در رده بندی بریکس در جایگاه سوم و در آسیا در رتبه هفتم قرار دارد. دانشگاه فودان در سال 2000 به منظور قوی تر شدن و تبدیل به موسسه ای جامع تر با دانشگاه پزشکی شانگهای ادغام شد. اکنون بیش از 28.900 دانشجو در حال تحصیل در چین می باشند که حدود 3.000 نفر از آنها دانشجوی خارجی می باشند.

دانشگاه فودان در سال 2017، برای 29 موضوع در رده بندی قرار گرفت و برای زبان های مدرن، مهندسی مکانیک، شیمی، علوم مواد و سیاست در میان 50 دانشگاه برتر جهانی جای گرفته است.

  1. دانشگاه علم و فناوری چین «University of Science and Technology of China»

رنکینگ دانشگاه های چین

دانشگاه علم و فناوری چین (USTC) در رده چهارم رتبه بندی بریکس و رده بیست و سوم آسیا قرار دارد. این دانشگاه در شهر هفئی، واقع در غرب چین می باشد. دانشگاه علم و فناوری چین به منظور بهبود اقتصاد، دفاع تاسیسات زیربنایی و آموزش علم و فناوری در سال 1958 تاسیس شد. USTC تنها دانشگاه چین است که دو آزمایشگاه ملی را اداره و در رده بندی چهارم برای تعداد تقدیرنامه های دریافتی برای هر مقاله قرار دارد. همچنین دانشگاه علم و فناوری چین اولین موسسه ای است که دانشکده تحصیلات عالیه را بازگشایی کرده است.

این دانشگاه برای چهارده رشته در رده بندی قرار گرفته و همانطور که انتظار می رود، برای موضوعات علمی در رتبه های عالی جای گرفته است. دانشگاه علم و فناوری چین برای رشته های علوم مواد، علم کامپیوتر، شیمی، فیزیک، مهندسی الکتریک و مکانیک در میان 100 جایگاه برتر قرار گرفته است.

  1. دانشگاه ژجیانگ «Zhejiang University»

دانشگاه های برتر چین

با وجود بیش از 3 جایگاه در رده بندی بریکس در سال کنونی، دانشگاه ژجیانگ در رده ششم در رده بندی بریکس و رده بیست و یکم در آسیا قرار دارد. دانشگاه ژجیانگ در شهر هانگژو در سال 1897 تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین و منتخب ترین دانشگاه های چین است. این دانشگاه عضو گروه C9 و اتحادیه دانشگاه های یانگتز دلتا (Yangtze Delta Universities Alliance) و انجمن هشت دانشگاه معتبر شرق چین نیز می باشد. دانشگاه ژجیانگ دارای 48.762 دانشجو و کتابخانه آن دارای هفت میلیون کتاب می باشد.

دانشگاه ژجیانگ برای 28 موضوع در میان برترین های جهان قرار دارد و برای چندین شاخه ی مهندسی، علم کامپیوتر، کشاورزی، شیمی، مطالعات محیط، ریاضیات، هنر و طراحی، و دیگر رشته ها در جایگاه 100 دانشگاه برتر قرار دارد.

  1. دانشگاه جیائو تونگ شانگهای «Shanghai Jiao Tong University»

10 دانشگاه برتر چین

دانشگاه جیائو تونگ شانگهای در سال 1896 به عنوان دانشکده دولتی نانیانگ تاسیس شد و یکی از عضو های گروه C9 می باشد. این دانشگاه امسال در رده هفتم رده بندی بریکس و رده بیست و دوم آسیا قرار گرفت. دانشگاه جیائو تونگ شانگهای اکنون دارای 48.866 دانشجوی ثبت نامی است که شامل 2.400 دانشجوی بین المللی می شود؛ و بدلیل داشتن دانشکده بین المللی، در رده 10 جایگاه برتر رده بندی بریکس قرار گرفته است. این دانشگاه دارای 21 موسسه تحقیقاتی و 2 موسسه تحقیقاتی پزشکی وابسته می باشد و در میان 50 جایگاه برتر برای تقدیر هر شاخص دانشکده قرار دارد.

این دانشگاه از لحاظ موضوعی دارای 26 جایگاه، همراه با 50 جایگاه برتر تاثیرگذار می باشد که شامل علم کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، مدیریت و تجارت، شیمی و علوم مواد می شود.

  1. دانشگاه نانجینگ «Nanjing University»

10 دانشگاه برتر چین برای دانشجویان بین المللی

آخرین دانشگاه های چین که موفق به کسب رتبه در میان 10 رده بندی برتر بریکس شده، دانشگاه نانجینگ می باشد. این دانشگاه  توانسته است رتبه هشتم در رده بندی بریکس و رتبه بیست و ششم آسیا را از آن خود کند. دانشگاه نانجینگ به عنوان دانشکده نرمال نانجینگ در سال 1902 تاسیس شد. این دانشگاه اکنون دارای 33.000 دانشجو در 28 دانشکده می باشد که بیش از 3.200 دانشجوی آن، دانشجوی بین الملل می باشد. دانشگاه نانجینگ که بطور مداوم میزبان هشت آزمایشگاه ملی وزارت آموزش و پرورش می باشد، رتبه نهم را برای تقدیر هر شاخص مقاله از آن خود کرده است.

دانشگاه نانجینگ برای 27 موضوع، جایگاه بین المللی کسب کرده است؛ از جمله در زبان های مدرن، علم کامپیوتر، شیمی و علوم مواد در میان 100 رتبه برتر قرار دارد.

  1. دانشگاه ووهان «Wuhan University»

بهترین دانشگاه های پزشکی چین

دانشگاه ووهان در سال 1893 در ووهان، بزرگترین شهر در چین مرکزی تاسیس شد و در سال کنونی در رده پانزدهم رتبه بندی بریکس و چهل و دوم آسیا جای دارد. این دانشگاه که توسط وزارت آموزش و پرورش چین اداره می شود، حدود 31.886 دانشجو را در خود جای داده است و به دلیل داشتن یکی از زیبا ترین پردیس های کشور که ترکیبی از معماری شرقی و غربی را داراست، از شهرت خاصی برخوردار است.

دانشگاه ووهان برای 20 موضوع خود در میان برترین های جهان قرار دارد و برای رشته دندانپزشکی و مهندسی معدن و مواد معدنی در میان 50 جایگاه برتر جهانی جای دارد.

  1. دانشگاه سان یات سن «Sun Yat-sen University»

10 دانشگاه برتر چین

دانشگاه سان یات سن که در سال کنونی هفت جایگاه ارتقا و به رتبه شانزدهم در رده بندی بریکس دست یافته است، یکی از دانشگاه های چین می باشد که به تازگی به فهرست 10 دانشگاه برتر راه یافته است. این دانشگاه در ابتدا به عنوان دانشگاه ملی کانتون در سال 1924 توسط دکتر سان یات سن (اولین رئیس جمهور و بنیان گذار جمهوری چین) تاسیس شد. همچنین دانشگاه سان یات سن در رده چهل و پنجم آسیا قرار دارد و متشکل از پنج پردیس در استان گوانگ دونگ در جنوب چین می باشد؛ این دانشگاه میزبان 74.400 دانشجو می باشد.

دانشگاه سان یات سن حدود 20 مرتبه در رده بندی موضوعی و برای رشته جغرافیا و سیاست اجتماعی و مدیریتی در میان 150 رتبه برتر قرار داشته است.

  1. موسسه تکنولوژی هاربین «Harbin Institute of Technology»

رنکینگ دانشگاه های چین

موسسه تکنولوژی هاربین، دانشگاه تحقیقاتی دولتی می باشد و عضو گروه معتبر C9 است که در رتبه شصت و سوم رده بندی آسیا جای دارد. این دانشگاه همواره به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های چین با تمرکز بر روی علم و فناوری شناخته شده است. موسسه تکنولوژی هاربین یکی از معدود دانشگاه ها در جهان است که ماهواره خود را طراحی، ساخت و به فضا پرتاب کرده است.

موسسه تکنولوژی هاربین برای 12 موضوع در میان بهترین های جهان جای گرفته که برای رشته مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی، علوم مواد و معماری در میان 150 دانشگاه برتر قرار گرفته است.

رنکینگ دانشگاه چینهوا و دانشگاه پکینگ

در رتبه بندی دانشگاه های جهان که توسط QS World University Rankings 2018، انجام گرفته است، دانشگاه چینهوا (Tsinghua University) رتبه 25 جهان را کسب نموده است که بالاتر از رتبه دانشگاه پکینگ (Peking University) است، رتبه دانشگاه پکینگ،در این رده بندی 38 بوده است. در جای دیگر، در آخرین نسخه از رتبه بندی دانشگاه QS BRICS که در آن دانشگاه های برجسته پنج کشور عضو BRICS مشخص شده است، این دو دانشگاه  به لطف شهرت جهانی خود، جزء دانشگاه های برتر قرار گرفته اند.

در ادامه جزئیات بیشتری در مورد نحوی مقایسه این دانشگاه برتر چین در رتبه بندی BRICS و جزئیاتی در مورد رشته ها و موضوعات مورد مقایسه در آخرین رده بندی   QS آورده شده است.

مقایسه دانشگاه چینهوا و دانشگاه پکینگ

مقایسه دانشگاه چینهوا و دانشگاه پکینگ در رتبه بندی BRICS

دانشگاه چینهوا و دانشگاه پکینگ در رتبه بندی BRICS

مقایسه بر اساس رتبه بندی دانشگاه ها QS BRICS در سال 2018

دانشگاه چینهوا

دانشگاه پکینگ

شهرت علمی

2

1

شهرت کارفرمایان

2

1

نسبت هیات علمی / دانشجو

18

37

مقالات به ازای عضو هیات علمی

20

45

نقل قول ها در هر مقاله

19

12

هیات علمی بین المللی

20

12

کارکنان دارای مدرک دکترا

43

51

دانشجویان بین المللی

33

15

مجموع رتبه

1

2

همان طور که در جدول بالا نشان داده شده است، این دو دانشگاه پیشرو چینی بیشترین شهرت را در میان هر یک از موسسات پیشرو BRICS دارند، موارد مطرح در این فهرست در میان دانشگاهیان و کارفرمایان در صدر قدر دارد. در حالی که دانشگاه پکینگ در این دو نظر سنجی شهرت، کمی جلوتر بوده است، دانشگاه چینهوا در سه شاخص از شاخص های دیگر پیشتاز است.

به طور مشخص، دانشگاه پکینگ به لحاظ پردیس بین المللی از نقاط جالب توجه بیشتری برخودار است، به طوری که تعداد اعضای هیات علمی بین المللی و دانشجویان آن بیشتر است، البته دانشگاه چینهوا نیز در این زمینه عملکرد و آمار خوبی دارد.

با توجه به تاثیرات تحقیقاتی، این دو دانشگاه نسبتا مشابه یکدیگر هستند. پایین ترین نمره هر دو دانشگاه در شاخص «کارکنان دارای مدرک دکترا» است که نشان دهنده نسبت کارکنان دانشگاهی دارای مدرک دکترا است. با این حال، آنها هر دو در زمینه تعداد مقالات دانشگاهی تولید شده توسط اعضای هیات علمی خود و تعداد استنادهای که هر مقاله علمی دریافت کرده است، عملکرد بسیار خوب داشتند.

مقایسه دانشگاه چینهوا و دانشگاه پکینگ براساس رده بندی موضوعی

مقایسه دانشگاه چینهوا و دانشگاه پکینگ براساس رده بندی موضوعی

هر دو دانشگاه، در رتبه بندی QS دانشگاه های جهان، حضور پر رنگی دارند. دانشگاه چینهوا از میان 46 رشته ممکن جز 33 مورد بهترین های جهان و دانشگاه پکینگ در 37 مورد جزء بهترین های جهان قرار گرفته است.

قوی ترین رشته های دانشگاه چینهوا عبارت اند از: مهندسی عمران و ساخت و ساز (رتبه پنجم مشترک در جهان)، مهندسی برق و الکترونیک (هفتم) و علوم مواد (نهم). سه رشته برتر دانشگاه پکینگ عبارت اند از: زبان های مدرن (هفتم)، زبان شناسی (رتبه 10 مشترک) و شیمی ( 12مشترک).

به طور کلی، به نظر می رسد دانشگاه پکینگ در محدوده وسیع تری از رشته ها قوی تر باشد، زیرا معمولا به جز حوزه مهندسی و فناوری، در تمامی رشته ها نسبت به دانشگاه چینهوا عملکرد بهتری داشته است. جزئیات رتبه بندی QS از این دو دانشگاه در سال 2017 و همچنین رتبه این دو دانشگاه در هر رشته، به تفکیک رشته و دانشگاه در جدول زیر آمده است:

مقايسه براساس رتبه بندی QS از دانشگاه جهان براساس رشته در سال 2017

هر دو دانشگاه، در رتبه بندی QS دانشگاه های جهان، حضور پر رنگی دارند. دانشگاه چینهوا از میان 46 رشته ممکن جز 33 مورد بهترین های جهان و دانشگاه پکینگ در 37 مورد جزء بهترین های جهان قرار گرفته است.

قوی ترین رشته های دانشگاه چینهوا عبارت اند از: مهندسی عمران و ساخت و ساز (رتبه پنجم مشترک در جهان)، مهندسی برق و الکترونیک (هفتم) و علوم مواد (نهم). سه رشته برتر دانشگاه پکینگ عبارت اند از: زبان های مدرن (هفتم)، زبان شناسی (رتبه 10 مشترک) و شیمی ( 12مشترک).

به طور کلی، به نظر می رسد دانشگاه پکینگ در محدوده وسیع تری از رشته ها قوی تر باشد، زیرا معمولا به جز حوزه مهندسی و فناوری، در تمامی رشته ها نسبت به دانشگاه چینهوا عملکرد بهتری داشته است. جزئیات رتبه بندی QS از این دو دانشگاه در سال 2017 و همچنین رتبه این دو دانشگاه در هر رشته، به تفکیک رشته و دانشگاه در جدول زیر آمده است:

رشته

دانشگاه چینهوا

دانشگاه پکینگ

هنر و علوم انسانی

44

23

باستان شناسی

43

معماری

11

طراحی- هنر

25

37

زبان و ادبیات انگلیسی

51-100

34

تاریخ

51-100

42

زبانشناسی

51-100

10

زبان های مدرن

33

7

فلسفه

101-150

39

فناوری و مهندسی

10

18

علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی

15

16

مهندسی – شیمی

11

مهندسی – عمران و سازه

5

51-100

مهندسی – برق و الکترونیک

7

22

مهندسی – مکانیک، هواپیما و ساخت و تولید

10

21

علوم زیستس و پزشکی

101-150

51

آناتومی و فیزیولوژی

25

علوم بیولوژیکی

51-100

42

دندانپزشکی

13

پزشکی

151-200

51-100

پرستاری

51-100

داروسازی و داروشناسی

101-150

24

روانشناسی

201-250

51-100

علوم طبیعی

16

14

شیمی

17

12

علوم زمین و علوم دریایی

51-100

33

علوم محیطی

22

27

جغرافیا

51-100

25

علم مواد

9

16

ریاضیات

26

20

فیزیک و نجوم

24

18

علوم اجتماعی و مدیریت

34

21

حسابداری و مالی

39

30

مردم شناسی

51-100

مطالعات کسب و کار و مدیریت

40

36

مطالعات ارتباطات و رسانه

51-100

51-100

اقتصاد و اقتصاد سنجی

36

32

آموزش و پرورش

151-200

51-100

حقوق

33

20

سیاست و مطالعات بین الملل

35

28

سیاست و مدیریت اجتماعی

48

19

جامعه شناسی

51-100

27

رشته های مربوط به ورزش

51-100

آمار و تحقیقات عملیاتی

22

41

دیدگاه ها

mood_bad
  • هنوزی نظری دریافت نشده.
  • نظر خود را بنویسید

    موسسه فرهنگی دیموند با هدف ایجاد فضایی امن و مطمئن جهت تصمیم‌گیری متقاضیان ، تسهیل كسب اطلاعات مؤثر و ارائه مشاوره با توجه به بازار كار آینده كشور در سال ۱۳۸۴ با کسب مجوز اعزام دانشجو به انگلستان اقدام نمود.

    خبرنامه
    برای اطلاع از جدیدترین اخبار عضو شوید!
    © حقوق این سایت به موسسه دیموند تعلق دارد
    باز کردن چت
    مشاوره رایگان بگیرید 🎧
    ما اینجا هستیم 🎧
    سلام👋
    هر سوالی دارید از ما بپرسید